Vata sesong

Høsten og starten av vinteren er Vata sesong og uansett hvilket dosha man er personlig så påvirkes man av de typisk kvalitetene til Vata akkurat nå. Elementene som er forbundet med Vata er luft og eter. Hvis man tenker over det så er det ganske logisk, vinden blåser bladene av trærne. Høsten er en viktig og verdifull tid som gir oss muligheten til å forberede og styrke oss til vinteren.

Om høsten og vinteren blir temperaturen ute lavere og været preges av at det er kjølig, fuktig og vindfullt. For å balansere oss selv i Vata sesongen trenger kroppen det motsatte; varme, fuktighet, ro/hvile og forankring/jording.  

 

Høsten og vinteren er tiden for varm mat og drikke. Dette kan være te, golden mild, grøt, supper og gryter. Dette er fordi kroppen bruker masse ekstra energi på å holde kroppstemperaturen vår stabil og særlig de indre organene. Ved å spise varm mat og tilføre kroppen lune drikkevarer støtter vi kroppen. I perioder med mye vind, kan rotgrønnsaker virker forankrende på oss. 

Krydder som påvirker oss positivt i Vata tiden er ingefær, kanel, kardemomme og nellik. 

Er du en person som elsker salater, raw food og smoothier, så prøv å unngå dette om høsten og vinteren. Men hvis det ikke går, så drikk/spis kald mat midt på dagen, rundt kl 12.00. Da er det Pitta tid og det er ofte den tiden på døgnet hvor vi er mest aktive. 

Gode rutiner er også med på å balansere Vata. Tenk over når du legger deg og når du stå opp om modningen. Hvile, ro og jording kan påvirke energien og søvnkvaliteten vår. Høsten og særlig vinteren er en tid hvor jeg er ekstra nøye med yoga nidra praksisen min (link: hvis du vil lese mer om yoga nidra). En annen ting jeg gjør hver dag er å gå ut barbeint hver morgen; uansett vær, temperatur og årstid. Dette er for å forandre meg selv/jorde meg. 

Jeg smører også doTerras Balance olje under føttene hver morgen av samme grunn. Hvile og forankring er to nøkkel verktøy for meg når det kommer til å støtte nervesystemet mitt. Når man hviler og er forankret er det enklere for kroppen å gå over i den delen av nervesystemet som har med «rest and digest» å gjøre (den parasympatiske delen av nervesystemet vårt). Denne delen av nervesystemet er sentralt for en god fordøyelse, restitusjon og et godt immunforsvar.

Når vi er inne på morgenrutiner; hver morgen før jeg dusjer tørr børster jeg kroppen og deretter smører jeg inn huden med sesamolje (i vata sesongen). Dette er et Ayurvedisk ritualet heter abhyanga. Abhyanga virker beroligende på nervesystemet, i tillegg til at det påvirker sirkulasjonen i kroppen positivt.

Om høsten og vinteren bruker jeg sesam olje. Dette er fordi det er Vata sesong og sesam oljen er veldig næringssrik/fet i en perioden hvor kroppen trenger masse fuktighet. Hvis du har tid og mulighet, så la sesamolje sitte på kroppen i 5-15 min før du dusjer. Her kan man pusse tenner og gjøre andre morgenrutiner hvis man har det. Når man dusjer bruk bare såpe der det trengs og tørk lett med et håndkle etter dusjen. Jeg pleier ofte å «klappe» på huden med håndklet.

For å tilføre huden min ekstra fuktighet om høsten og vinteren tilsetter jeg noen ekstra eteriske oljer til ansiktskremen min. De jeg tilsetter noen dråper av er: Blue Tansy (det er denne oljen som gjør kremen blå), Sandalwood og Yarrow Pom. Jeg tilsetter noen dråper av hver og prøver meg frem og etterhvert som det blir kaldere tilsetter jeg noen flere dråper for å tilføre huden ennå mer fukt.

Nyt høsten og vinteren med favoritt sokkene på 🙂



nb_NONorwegian