Yoga Nidra

Yoga nidra har sine røtter så langt tilbake som 5000 år f. Kr. Det står skrevet om Yoga Nidra i Upanishad og det omtales der som å «sitte ned i nærvær av sannheten». På den tiden var det en muntlig tradisjon som ble videreført fra generasjon til generasjon.

 

Direkte oversatt fra sanskrit betyr Nidra søvn og derfor omtales ofte Yoga Nidra som «den yogiske søvnen». Det er en søvn-basert meditasjons.

Yoga Nidra er en guidet meditasjon hvor man befinner seg i en tilstand mellom søvn og våkenhet. Under Yoga Nidra praksisen går man inn i en dypt avslappet tilstand hvor man er svært mottakelig og den medfødte intelligensen kommer tydeligere til overflaten. Yoga Nidra er en form meditasjon som kan praktiseres av ulike grunner; introdusere dyp avslapning både i kropp og sinn, redusere stressnivået og nøytralisere angst, redsel, sinne og depresjon.

Yoga Nidra praksisen utføres vanligvis liggende på gulvet i savasana, men den kan like gjerne utføres sittende på gulvet eller på en stol, alt etter hva som er mest komfortabelt for den enkelte. Det viktigeste er at man finner seg en så behagelig stilling som mulig. Jo mer behagelig den fysiske kroppen har det, jo mer klarer man å gi slipp og den parasympatiske delen av nervesystemet blir aktivt (økt fordøyelse, samt reduserer puls og blodtrykk).

Nervesystemet gjenspeiler kroppens respons på stimuli (stress, avslapping, angst etc) og det regulerer mange av de viktigeste fysiske funksjonene; blant annet pusten, hjerterytme og blodtrykk. På mange måter er nervesystemet herskeren over kroppen og sinnet, og det påvirker hvordan vi føler oss i den fysiske kroppen.

Gjennom dagens samfunn utsettes vi for en konstant strøm av inntrykk og nyheter, dette gjør at de fleste av oss tilbringer mer tid i «fight & flight» enn i «rest & digest». Denne konstante strømmen av ytre påvirkning kan gjøre det utfordrene å stoppe tankeflyten. Yoga Nidra er et verktøy for å skape rom for hvile og til å skape en pause i hverdagen. Effektene man kan oppnå ved en Yoga Nidra praksis er mange; økt hukommelse, bedre søvn, økt kreativitet, avslapning og en mulighet til å lade batteriene.

Yoga Nidra praksisen utføres vanligvis liggende på gulvet i savasana, men den kan like gjerne utføres sittende på gulvet eller på en stol, alt etter hva som er mest komfortabelt for den enkelte. Det viktigeste er at man finner seg en så behagelig stilling som mulig. Jo mer behagelig den fysiske kroppen har det, jo mer klarer man å gi slipp og den parasympatiske delen av nervesystemet blir aktivt (økt fordøyelse, samt reduserer puls og blodtrykk).

Nervesystemet gjenspeiler kroppens respons på stimuli (stress, avslapping, angst etc) og det regulerer mange av de viktigeste fysiske funksjonene; blant annet pusten, hjerterytme og blodtrykk. På mange måter er nervesystemet herskeren over kroppen og sinnet, og det påvirker hvordan vi føler oss i den fysiske kroppen.

Gjennom dagens samfunn utsettes vi for en konstant strøm av inntrykk og nyheter, dette gjør at de fleste av oss mer tid i «fight & flight» enn i «rest & digest». Denne konstante strømmen av ytre påvirkning kan gjøre det utfordrerne å stoppe tankeflyten. Yoga Nidra er et verktøy for å skape rom for hvile og til å skape en pause i hverdagen. Effektene man kan oppnå ved en Yoga Nidra praksis er mange; økt hukommelse, bedre søvn, økt kreativitet, avslapning og en mulighet til å lade batteriene.

Yoga Nidra krever ingenting av deg, du er velkommen på matten din akkurat slik du er i dag og det passer for absolutt alle mennesker.
I prinsippet kan man praktisere yoga nidra hvor som helst.
Anbefalte bøker hvis du ønsker å lese mer om yoga nidra
  • Daring to Rest av Karen Brody
  • Radian Rest av Tracee Stanley
  • Yoga Nidra – The art of transformational sleep av Kamini Desai
  • Yoga Nidra for Complete Relaxation & Stress Relief av Julie Lusk

Ta kontakt med meg hvis du ønsker en privat session med yoga nidra som er skreddersydd til deg og dine behov. Du vil også da få med deg en yoga nidra fil (en mp3) som du benytte deg til eget bruk hjemme.