Syklus magi, Yoga praksis og Ayurveda

Menstruasjons fasen – den indre interen;

De første 5-7 dagene av syklus er selve blødningen og den omtales som den indre vinteren. Mensen er den indre vinteren vår og dette er en tid for hvile, restitusjon og ro. Vinteren er en tid for å vende fokuset innover, ta vare på deg selv og lytte til den indre visdommen som er i oss all. Hvis man ikke sjekker inn i disse dagen og gir kroppen det den trenger kan det over tid føre til at man går på en «smell» (blir utbrent), får helse komplikasjoner og/eller føler seg utslitt. Er hverdagen travel disse dagene, så unn deg selv noen korte pauser. Det vil utgjøre en stor forskjell.

Denne perioden preges av den feminine energi og yin. Praktiserer du yoga er dette tiden for en roligere praksis, som feks restorative yoga. Dette er en periode for å bruke masse utstyr, støtt deg selv med bolster, blokker, tepper etc. Min favoritt stilling i denne perioden er supta baddha konasana (med en bolster og 1-2 blokker). Den åpner opp bekkenet, energien vår stimuleres til å flyte nedover og hjelper til med å gi slipp. Andre yoga stillinger som kan være deilige i denne perioden er kat/ku (med bevegelse), Balasana (barnet m/bolster), Malasana og stående øvelser.

Yoga nidra støtter deg gjennom alle fasene av syklusen, men under selve menstruasjonen kan man virkelig oppleve at den indre intuisjonen er sterk.

Innen Ayurveda er mensen både Vata (luft og eter) og Kapha (jord og vann) tid, men jord er det som i all hovedsak preger denne tiden. Jorden gir oss stabilitet, stødighet og forandring.

Næring er viktig i disse dagene, fokuser på å spise næringsrik og varm mat. Gjerne inkluder mat som er rikt på jern. Ayurvediske tradisjoner fremhever supper, buljonger, gryteretter og hele korn som er kokte er optimale i denne perioden. Kort sagt mat som er varm og næringsrik.

Follikulære fasen – den indre våren;

I den follikulære fasen (dag 7-14) begynner slimhinnen i livmoren å bygge seg opp igjen, det blir tykkere og tykkere. Mengden av hormonet østrogen øker i denne perioden, dette er grunnen til at man merker at energien og motivasjonen stiger i denne perioden. Også testosteron nivået øker i denne perioden som er preget av yang (den maskuline energien) og det kan godt være at du merker at du har lyst til å være mer sosial i denne perioden.

Om våren ser man at naturen våkner til live igjen, det skjer vekst og utvidelse. Våren symboliserer energien som former og definerer livet vårt. Nye ideer spirer og vokser, dette er virkelig tiden for å sette nye ideer ut i live. Follikulære fasen er en perfekt tid for å prøve nye ting og nye aktiviteter.

Praktiserer du yoga er dette tiden for å flyte med flowen som er i kroppen din. Det er essensielt med bevegelse i denne perioden, dette vil påvirke deg positivt seinere i syklusen. Bevegelse i denne perioden kan feks være med på å redusere PMS symptomer. Yoga sekvenser har en dynamisk flyt med stående øvelser stimulerer sirkulasjonen i denne delen av syklusen. Andre yoga stillinger som kan være ekstra deilig i denne perioden er Setu Bandhasana (modifisert bro) og Halasana (plogen).

Innen Ayurveda er våren Kapha (jord og vann) tid. Dette er når snøen smelter, denne tiden er preget av slaps, skiftende vær og alt det som har ligget under snøen kommer til syne. Mat som støtter kroppen i denne perioden er varm, fiberrik og fermentert mat. Dette er også en fantastisk tid for å nyte en deilig kopp te eller suppe/grøt.

Ovulasjonen – den indre sommeren;

Selve eggløsningen er vår indre sommer og dette er dag 14-16 (i en 28-dags syklus). I denne perioden er østrogen nivået på sitt høyeste og det er LH hormonet (luteinserende hormon) som stimulerer selve eggløsningen. Dette er selve høydepunktet i kvinnens fertile syklus. Eggløsningen er vår indre sommer og man kan kjenne igjen varmen og lyset fra sommernettene.

Vår indre sommer korresponderer til ild elementet og den symboliserer den transformerende energien. Dette er tiden for å fullbyrde prosjekter du tidligere har begynt på.

Sommeren domineres av yang (den maskuline energien) og i denne perioden er man ofte full av energi. Dette er en tid for bevegelse og man kan gjerne ha en vinyasa basert yoga praksis. En yoga praksis hvor hele kroppen er i bevegelse, så en yoga praksis som inneholder både, stående, sittende, rotasjoner og hjerteåpnere støtter sirkulasjonen i kroppen din i denne perioden.

Også innen Ayurveda er sommer pitta (ild og vann).  I denne perioden kan man oppleve at man har ekstremt god selvfølelse, føler seg sterk og at man kan gjøre hva som helst. Vår indre ild (Agni) er på sitt sterkest i disse dagen, noe som påvirker fordøyelsen vår positivt og man har en spesiell glød over seg i disse dagene.

Luteal fasen – den indre høsten;

Luteal fasen er tiden mellom ovulasjonen og selve menstruasjonen, dag 16-28 i en 28-dagers syklus. I denne fasen av syklusen er øker mengden av hormonet progesterone, dette hormoner er med på å stimulere til dyp søvn, påvirker metabolismen vår.

Høsten er en tid for innhøsting, sortering og forbredelse til vinteren. I denne perioden frigjøres næringsstoffer i livmoren og den bygges opp til en mulig implantasjon av et embryo. Våren og sommeren er tiden for vekst og ekspansjon, mens når høsten kommer er det tid for å vende fokuset innover og refleksjon. Man forbereder seg til vinteren som kommer. Samtidig er også den inder høsten også en tid for å tørre å så frø i form av drømmer, planlegging og skrive ned kreative ideer som kan få lov til å blomstre når den indre våren kommer.

Praktiserer du yoga er denne delen av syklusen påvirket av den feminine yin energien. Tenk derfor på at yoga praksisen i denne perioden skal støtte kroppen, så myke bevegelser kan føles veldig deilig å kombinert med restorative stillinger, yoga nidra og meditation. Prøver du å bli gravid kan en myk yoga praksis støtte deg i denne perioden og visualisering kan være et nyttig verktøy.

Innen Ayurveda er kan starten på denne perioden være Pitta dominert (ild og vann), mens den andre halvdelen frem mot mensen er Vata (luft og eter) mer dominerende. I denne perioden anbefales man til å spise hele korn og rotgrønnsaker.



nb_NONorwegian